Schending van de taalwetgeving
Bpost moet in Brussel communiceren in de taal van de klant. Als autonoom overheidsbedrijf weet het ook tot welke taalrol elke Brusselaar behoort. Toch blijft Bpost moeite hebben om de Nederlandstalige Brusselaars correct te behandelen. Nadat verscheidene Brusselse Vlamingen hun ongenoegen uitten over het feit dat Bpost met hen eentalig communiceert in het Frans blijkt Bpost nu niet enkel de taalwetgeving te schenden, maar ook als ‘oplossing’ een schending van de taalwetgeving voor te stellen. Na een klacht van een Nederlandstalige klant stuurde BPost volgend antwoord: “We zien dat je van Brussel afkomstig bent. Het is de bedoeling dat de mail voor jouw regio in de toekomst tweetalig wordt.”
Vlaming tweederangsburger
Karl Vanlouwe is niet opgezet met dat antwoord. “Ofwel is de taalaanhorigheid bekend en dan moet men in die taal communiceren. Ofwel is de taalaanhorigheid niet bekend en dan moet communicatie tweetalig gebeuren. Dit is echt geen hogere wiskunde. Ik begin Bpost haast te verdenken van kwaad opzet. Een overheidsbedrijf moet zich aan de wetgeving houden, en ik zal hier op blijven hameren. Brusselse Vlamingen mogen geen tweederangsburgers zijn in hun eigen hoofdstad!” besluit Vanlouwe.