“De solidariteit van de Brusselse regering is blijkbaar eenrichtingsverkeer”, concludeert haar Brusselse collega in het Vlaams Parlement, Karl Vanlouwe. “Niet alleen is het onfatsoenlijk om alleen De Lijn te laten betalen, maar wat al helemaal niet door de beugel kan is de dubbele rol die de Brusselse regering zich aanmeet: terwijl ze zelf weigert te betalen, gaat ze wel met de erkenning lopen.”
Woon-werkverkeer: enkel Vlaamse bekommernis?
Indien De Lijn geen antwoord ontvangt van de minister, zal zij genoodzaakt zijn om buslijn 620 om te vormen naar een collectieve taxi. “Het aanbod afstemmen op de vraag is op zich geen slechte zaak”, vindt De Ridder. “De collectieve taxi past perfect in de nieuwe beheersovereenkomst van De Lijn, die we binnenkort in het Vlaams Parlement hopen goed te keuren. Het openbaar vervoer moet vraaggerichter worden. En als De Lijn de kosten van de buslijn alleen draagt, kan die perfect omgevormd worden tot een collectieve taxi”.
“In elk geval is het nuttig dat de buslijn blijft bestaan, al dan niet in een andere vorm”, meent Brussels parlementslid Cieltje Van Achter. “De buslijn is belangrijk voor mensen die geen eigen wagen hebben. Ze zou bovendien de tewerkstelling in de Brusselse regio helpen, en dat kan ik alleen maar toejuichen.” Op de luchthaven van Zaventem zijn 260 bedrijven actief en werken zo’n 20.000 mensen. “Het maakt het wel des te onbegrijpelijker dat Brussel hier blijkbaar niet van wakker ligt, en Vlaanderen alleen het woon-werkverkeer laat betalen”, besluit De Ridder.